Predan učinkovitosti.
WLTP – novi standard.
Novi, globalno standardizirani postupak testiranja za laka vozila WLTP kojim se mjere potrošnja goriva i emisije CO₂ usmjeren je na svakodnevno ponašanje vozila u vožnji i od rujna 2017. zamjenjuje standard NEDC koji se u međuvremenu paralelno iskazivao, a od koji se 01.01.2021. prestaje koristiti.
WLTP je kratica za Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. To znači "postupak ispitivanja za laka gospodarska vozila usklađen na svjetskoj razini" i opisuje novi postupak ispitivanja kojim se utvrđuje potrošnja vozila. Na temelju realnih podataka o vožnji prikupljenih u cijelom svijetu on pomaže u simulaciji realističnije vožnje automobila i u laboratorijskim uvjetima. Tako WLTP ne uzima u obzir samo različite situacije i brzine u cestovnom prometu nego i različite varijante opreme i razrede težine automobila.
Pozadina
Pravna osnova.
Europska unija definirala je vremenski okvir unutar kojega se moraju izvršiti sve pravne i tehničke izmjene. Prvi stupanj (engl. 1st Act) WLTP postupka ispitivanja iniciran je s ciljem da se potaknu navedene izmjene.
Sljedeći korak prema konsolidaciji WLTP standarda u Europi predstavlja implementacija drugog stupnja (engl. WLTP 2nd Act) kojim se žele promijeniti Direktiva 2007/46/EZ Europskog parlamenta i Uredba Komisije (EU) 2017/1151.
Drugi stupanj stupio je na snagu 1.1.2019. za nove modele vozila odnosno 1.9.2019. za sva ostala vozila. Tim su drugim stupnjem obuhvaćeni propisi o novim tehničkim konceptima i updateovima za postupak ispitivanja, primjerice ispitivanje emisija u realnim uvjetima vožnje (engl. Real Driving Emissions, RDE), ispitivanje isparavanja (engl. Evaporation Test, EVAP), ispitivanje sukladnosti standarda tijekom pogona vozila (engl. Service Conformity, ISC) te ispitivanje potrošnje pogonskog goriva (engl. Consumption Monitoring, FCM). U sljedećem dijelu pobliže ćemo pojasniti navedene točke i ostale važne informacije o WLTP standardu.
NAJVAŽNIJI ČIMBENICI ISPITIVANJA.
Detalji o postupku
Aerodinamika
Što je vozilo aerodinamičnije to mu je manji otpor zraka, a prema tome i manja potrošnja pogonskog goriva. Izmjene aerodinamike vozila mogu povećati njegovu učinkovitost tijekom dužeg vremenskog razdoblja.
Otpor kotrljanja guma
Otpor kotrljanja guma smanjuje učinkovitost uslijed deformacije gume. Stoga je važno što učinkovitije koncipirati gume.
Masa
Teški predmeti iziskuju više energije za kretanje. Stoga lakše vozilo ima manju potrošnju pogonskog goriva i bolje ponašanje u vožnji.
Viši standard
Što biste trebali znati.
Preciznost i relevantnost na prvom su mjestu. Isto ispitivanje vrijedi za brojne druge postupke svugdje na svijetu. Pritom je riječ o jednoj od najvećih izmjena u povijesti automobilske industrije.
Često postavljana pitanja o novim vrijednostima potrošnje.
NEDC (Novi europski ciklus vožnje, engl. New European Driving Cycle) odnosi se na postupak ispitivanja koji se diljem Europe primjenjuje na valjcima za ispitivanje kočnica još od 1992. s ciljem mjerenja emisija ispušnih plinova i potrošnje pogonskog goriva osobnih vozila i manjih gospodarskih vozila.
NEDC je zamijenjen svjetskim standardom WLTP (engl. Worldwide Harmonised Light-Duty Vehicles Test Procedure). Cilj je novog postupka mjerenje potrošnje vozila u realističnijim uvjetima na temelju promijenjenog ispitnog ciklusa prema strožim propisima.
Emisije se u Europi dodatno uz WLTP postupak moraju mjeriti u skladu s RDE postupkom ispitivanja (engl. Real Driving Emissions), prema kojem se mjerenje provodi na cesti u realnim uvjetima vožnje.
Dok se kod WLTP postupka provodi 30-minutno mjerenje na valjcima za ispitivanje kočnica u standardiziranim ispitnim uvjetima, RDE ispitivanje provodi se tijekom vožnje na javnim cestama. RDE mjerenje provodi se na raznim profilima ceste uz nasumična ubrzanja i kočenja. Ispitivanje traje između 90 i 120 minuta.
Od rujna 2017. postupno se uvodio prijelaz na WLTP i RDE. Od rujna 2018. propisani su WLTP postupak ispitivanja i ograničenje sitnih čestica (engl. limitation of the particle number, PN) u skladu s RDE postupkom za sva novoregistrirana vozila. Osim toga, od rujna 2019. propisano je dodatno RDE ograničenje dušikovih oksida (NOx) za sva novoregistrirana vozila.
Vrijednosti utvrđene WLTP postupkom ispitivanja načelno bi trebale realističnije prikazivati emisije CO₂ i emisije ispušnih plinova. To može značiti da će za vozila s motorom na izgaranje biti navedene veće emisije CO₂ i veća potrošnja pogonskog goriva. Stoga individualan izbor vrste pogona i opcijske opreme vozila također izravno utječu na potrošnju pogonskog goriva i emisije CO₂. Ovisno o nacionalnoj pravnoj situaciji to također može uzrokovati veće poreze na CO₂.
Od rujna 2018. svi su CUPRA modeli uspješno prilagođeni WLTP postupku ispitivanja.